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Cuando el rosa no es para todas. The Good Son y el pinkwashingQuan el rosa no és per a totes

Mireia Chavarria. Directa.
The good son, de la cineasta israelí Shirley Berkovit se estrena este jueves en Barcelona en el Documental del Mes. El film habla de la transexualidad en un estado como el de Israel, pero a la vez se olvida del colonialismo y el racismo que lo caracterizan.
The good son, de la cineasta israelí Shirley Berkovit, sigue el proceso de cambio de sexo del “hijo”

The good son, de la cineasta israelí Shirley Berkovit, sigue el proceso de cambio de sexo de Or / Directa

«A ver cuando traes una chica en casa», solía decirme mi padre. «Pues bien, lo hice. Soy yo», afirma la protagonista del documental The good son, de la cineasta israelí Shirley Berkovit. La película, que sigue el proceso de cambio de sexo del «hijo», será proyectada en Barcelona este jueves 5 de marzo en El Documental del mes.

Pocas veces el género documental ha afrontado el tema de la transexualidad desde una perspectiva tan íntima. En este caso, se trata de un relato en primera persona grabado con una cámara de vídeo que nos muestra fotogramas del proceso de cambio de sexo de un chico que siempre se ha sentido chica. La poca calidad de la imagen, la subjetividad y domesticidad de las presas, la falta de artificialidad… Son aspectos formales que, junto con la alta dosis de emocionalidad e implicación personal de la protagonista, crean un hechizo que despierta la curiosidad y fascinación de la espectadora. Y es que la excepcionalidad de la visibilización de un caso como éste, no por raro sino por invisible, la convierte en privilegiada. Es este rol de testigo voyeur lo que consigue involucrarse completamente en esta introspección que acompaña la transformación física de la protagonista, y le permite así vivir en propia piel su mutación también espiritual y social.

Las dudas, el miedo y la soledad de la experiencia empiezan una empatía que se convertirá en catarsis al final de esta tragedia con final feliz: el empoderamiento fruto de sentirse orgullosa de lo que ha hecho, no tanto como lo ha hecho, pero sí de haberlo conseguido. Y, además, mucho más que eso, que lo ha hecho a su manera. Y es la canción de Frank Sinatra I did it my way el hilo musical de esta explosión de felicidad consecuencia de un desenlace inusual de satisfacción personal, de aceptación familiar y social, tras un proceso quirúrgico al que no todos pueden acceder por el coste económico que supone.

También el estado de Israel tiene su manera de lavarse sus manos manchadas de sangre. Y The Good Son, sin desmerecer su calidad cinematográfica, nos hace venir en mente, irremediablemente, lo que se conoce con el nombre de pinkwashing. Y es que la cultura, en este caso el cine, también puede ser una herramienta para «pintar de rosa» el monstruoso rostro colonial y racista de Israel. De hecho, se trata de una táctica que dibuja una Palestina retrógrada, irrespetuosa y opresora de la comunidad homosexual, y tapa los crímenes de Israel con un arco iris, en un intento de hacer olvidar, o incluso justificar la ocupación y el apartheid para autonormalizarlo. Es así como el estado colonialista se coloca la máscara de vanguardista en la defensa de los derechos de la comunidad LGTBI.

Sin afán de asociar The Good Son directamente al pinkwashing, ni tampoco de olvidar su labor social y política en cuanto a la visibilización, reflexión y retrato de la transexualidad, hay que tener en cuenta que cuando se trata de una producción artística israelí, aunque sea en favor de los derechos LGTBI, no todo el monte es orégano. Es por ello que el movimiento queer mundial, de la mano del BDS, se ha organizado en torno al Pinkwatching Israel para visibilizar y denunciar el pinkwashing. Israel sigue siendo un estado colonial creado a base de violencia y ocupación, donde las israelíes y árabe-palestinas no se pasean en un plano de igualdad; donde todavía muchas personas son refugiadas que no pueden regresar a sus hogares ni recuperar lo que les quitaron; donde se siguen vulnerando los derechos humanos de manera descarada. Por mucho que se pinte de rosa, la desigualdad sigue siendo la norma dentro de Israel. El colonialismo y el racismo que lo caracterizan evidencian que, por mucho que presuman de promover el rosa, en Israel el rosa no es para todas.

 

Fuente: Quan el rosa no és per a totes, Mireia Chavarria, Directa (3/3/2015).

Mireia Chavarria. Directa.
‘The good son’, de la cineasta israeliana Shirley Berkovit s’estrena aquest dijous a Barcelona al Documental del Mes. El film parla de la transsexualitat en un estat com el d’Israel, però alhora s’oblida del colonialisme i el racisme que el caracteritzen.
The good son, de la cineasta israelí Shirley Berkovit, sigue el proceso de cambio de sexo del “hijo”

The good son, de la cineasta israeliana Shirley Berkovit, segueix el procés de canvi de sexe del «fill». / Directa

“A veure quan portes una noia a casa”, solia dir-me el meu pare. “Doncs bé, ho vaig fer. Sóc jo”, afirma la protagonista del documental The good son, de la cineasta israeliana Shirley Berkovit. La pel·lícula, que segueix el procés de canvi de sexe del “fill”, serà projectada a Barcelona aquest dijous 5 de març a El Documental del mes.

Poques vegades el gènere documental ha afrontat el tema de la transsexualitat des d’una perspectiva tan íntima. En aquest cas, es tracta d’un relat en primera persona gravat amb una càmera de vídeo que ens mostra fotogrames del procés de canvi de sexe d’un noi que sempre s’ha sentit noia. La poca qualitat de la imatge, la subjectivitat i domesticitat de les preses, la manca d’artificialitat… Són aspectes formals que, juntament amb l’alta dosi d’emocionalitat i implicació personal de la protagonista, creen un embruix que desperta la curiositat i fascinació de l’espectadora. I és que l’excepcionalitat de la visibilització d’un cas com aquest, no per rar sinó per invisible, la converteix en privilegiada. És aquest rol de testimoni voyeur el que aconsegueix involucrar-la completament en aquesta introspecció que acompanya la transformació física de la protagonista, i li permet així viure en pròpia pell la seva mutació també espiritual i social.

Els dubtes, la por i la soledat de l’experiència enceten una empatia que esdevindrà catarsi al final d’aquesta tragèdia amb final feliç: l’empoderament fruit de sentir-se orgullosa del que ha fet, no tant de com ho ha fet, però sí d’haver-ho aconseguit. I, a més, molt més que això, que ho ha fet a la seva manera. I és la cançó de Frank Sinatra I did it my way el fil musical d’aquesta explosió de felicitat conseqüència d’un desenllaç inusual de satisfacció personal, d’acceptació familiar i social, després d’un procés quirúrgic al qual no tothom pot accedir pel cost econòmic que suposa.

També l’estat d’Israel té la seva manera de rentar-se les seves mans tacades de sang. I The Good Son, sense desmerèixer-ne la qualitat cinematogràfica, ens fa venir en ment, irremeiablement, el que es coneix amb el nom de pinkwashing. I és que la cultura, en aquest cas el cinema, també pot ser una eina per “pintar de rosa” el monstruós rostre colonial i racista d’Israel. De fet, es tracta d’una tàctica que dibuixa una Palestina retrògrada, irrespectuosa i opressora de la comunitat homosexual, i tapa els crims d’Israel amb un arc de Sant Martí, en un intent de fer oblidar, o fins i tot de justificar l’ocupació i l’apartheid per tal d’autonormalitzar-se. És així com l’estat colonialista es col·loca la màscara d’avantguardista en la defensa dels drets de la comunitat LGTBI.

Sense afany d’associar The Good Son directament al pinkwashing, ni tampoc d’oblidar-ne la labor social i política pel que fa a la visibilització, reflexió i retrat de la transsexualitat, cal tenir en compte que quan es tracta d’una producció artística israeliana, encara que sigui en favor dels drets LGTBI, no tot són flors i violes. És per això que el moviment queer mundial, de la mà del BDS, s’ha organitzat al voltant del Pinkwatching Israel per visibilitzar i denunciar el pinkwashing. Israel segueix sent un estat colonial creat a base de violència i ocupació, on les israelianes i les àrabo-palestines no es passegen en un pla d’igualtat; on encara moltes persones són refugiades que no poden tornar a les seves llars ni recuperar el que els van prendre; on se segueixen vulnerant els drets humans de manera descarada. Per molt que es pinti de rosa, la desigualtat segueix sent la norma dins d’Israel. El colonialisme i el racisme que el caracteritzen evidencien que, per molt que presumeixin de promoure el rosa, a Israel el rosa no és per a totes.

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